Wat Harry Potter je kan leren over content marketing

Elk woord dat de Britse schrijfster J.K. Rowling uit haar tekstverwerker perst, brengt haar 678 euro (!) op. Dat heeft de Britse krant The Mirror becijferd. En het kan nóg indrukwekkender: de totale waarde van het Harry Pottermerk wordt geschat op een slordige 12 miljard euro – dat is meer dan het Bruto Nationaal Product van IJsland (en nog 51 andere landen)! Niet slecht voor een ietwat sullige leerling-tovenaar met een brilletje. Maar we zouden het over content marketing hebben …

De link tussen content marketing en storytelling

‘Storytelling’ is big business. Niet alleen in de amusementsector, maar ook in de bedrijfswereld. Content marketing, met de nadruk op ‘content’ – ‘inhoud’ – is veel meer dan het verstrekken van nuttige en relevante informatie op maat van een vooraf bepaalde doelgroep.

“Vertel een herkenbaar, spannend en meeslepend verhaal en je klanten zullen volgen. Boeit je content niet, dan is je marketingcampagne vergeefse moeite.”

Scriptura Copywriting

De grote merken weten dat al jaren en trachten een meeslepend verhaal te vertellen dat de consument gewoonweg niet naast zich kán neerleggen. Zo komt het dat je die laatste nieuwe smartphone tóch koopt, ook al is je 6 maanden oude toestel nog lang niet aan vervanging toe, dat jij, de eeuwige couch potato, tóch maar een fitnessabonnement van een jaar neemt en je alweer een ‘onmisbaar’ keukengadget laat aanpraten.

De kenmerken van een sterk marketingverhaal

Merken als Apple, Samsung, Nike, Procter & Gamble breien met elke productlancering een bijkomend hoofstukje aan hun ‘verhaal’. Net als de Harry Potterboeken is dat verhaal herkenbaar, spannend en meeslepend. Maar waar de romanauteur zijn verhaal ter lering en vermaak met zijn publiek deelt, is het doel van de marketeer minder nobel: hij wil hun koopgedrag beïnvloeden.

Boeit het niet, dan moet het niet

Dat wil allerminst zeggen dat die consument voor het eerste het beste flutverhaaltje door de knieën gaat. Harry Potter mag dan wel ‘maar’ een jeugdroman zijn, het is toch vooral een ijzersterke thriller, verpakt in wervelend proza.

Voor je content marketingverhaal geldt hetzelfde: gaat het publiek niet op het puntje van zijn stoel zitten voor wat je te vertellen hebt, dan begin je er beter niet aan. Zelfs al ben je een ietwat sullige leerling-tovenaar met een brilletje …

Deel dit artikel