5 vragen die je moet stellen aan je SEO-copywritingbureau

SEO-copywritingbureaus bij de vleet. Die wildgroei maakt kiezen wel erg lastig. Want laat je je enkel leiden door het uurtarief van een tekstbureau, dan kom je onherroepelijk bij tweede- en derderangs broodschrijvers terecht wiens schrijfsels Google noch je doelgroep warm maken. De volgende 5 vragen helpen je kaf van koren te scheiden.

1) Is er een zoekwoordonderzoek gedaan?

Een SEO-copywriter die naam waardig zal steeds een zoekwoordenonderzoek doen om je tekst voor bepaalde woorden te laten scoren in de zoekmachine. Die research – waarvoor hulpmiddelen als Zoekwoordplanner en Übersuggest handig zijn – vraagt wat extra tijd, maar is absoluut noodzakelijk voor online succes. Vraag er dus naar bij je SEO-copywriter en laat deze essentiële stap opnemen in de offerte.

“Freelance cowboys die voor 20 of 30 euro een kant-en-klare blogtekst opleveren, leveren zelden kwaliteit.”

Scriptura Copywriting

2) Krijgt mijn tekst meta-tags mee?

Gegevens zoals de meta-beschrijving, de meta-titel en de image alt-tag zijn erg belangrijk om aan Google duidelijk te maken waarover je tekst gaat. Die informatie moet je online copywriter dan ook aanleveren. Wat je online tekst zéker nodig heeft, is een:

  • url
  • meta-titel
  • focuszoekwoord
  • image-titel
  • image alt-tag

In het geval van een blogbericht zijn ook tags en een ‘lees meer’-regel wenselijk.

3) Is eindredactie in de prijs verrekend?

Als klant wil je een tekst die zowel inhoudelijk als grammaticaal onberispelijk is. Vraag daarom altijd – vóór je de overeenkomst tekent – of eindredactie in de prijs is inbegrepen. Gaat er standaard géén eindredacteur door je tekst, wees dan op je hoede. Maak ook steeds duidelijke afspraken rond inhoudelijke correcties. Nogal wat SEO-copywritingbureaus rekenen extra aan wanneer een klant passages wil laten herschrijven na een eerste correctieronde. Ook dat is een veeg teken.

4) Wat met de sociale media?

Een tekst schrijven is één, een tekst verspreiden twee. De sociale media zijn alomtegenwoordig dus ook jouw bedrijf blijft wellicht niet achter. Maar denkt je SEO-copywritingbureau wel mee met jou? Vraag hen om raad zodat je laatste blogbericht zich niet enkel via Google, maar ook via Twitter, Facebook en consorten verspreidt.

5) Wat moet dat allemaal kosten?

SEO-copywriting is een stevig pakket waaraan zelfs de meest beslagen tekstschrijver een vette kluif heeft. Kwaliteit kost nu eenmaal tijd, en tijd is geld. Freelance cowboys die voor 20 of 30 euro een kant-en-klare blogtekst opleveren, leveren zelden kwaliteit. Je investering – wat dát is online copy – is dan ook gedoemd om te falen. Welk bedrag je ook bereid bent te besteden, vraag steeds een offerte aan je SEO-copywritingbureau. Vraag bovendien garanties dat er onder géén beding van die prijs wordt afgeweken tijdens het productieproces. Op die manier kom je niet voor dure verrassingen te staan.

Deel dit artikel