Web analytics:
strategie op basis van cijfers
Hoe presteert mijn content? Waar haken webbezoekers af? Op welke knoppen klikken ze het meest? Wat is de favoriete browser van de gemiddelde klant? Hoeveel webbpagina’s bezoeken leads alvorens klant te worden? Welke keywords gebruiken mijn sitebezoekers?
Werkelijk alles aan online marketing is meetbaar. En toch zijn er vandaag de dag nog marketeers die hun strategische beslissingen laten afhangen van ‘intuïtie’, ‘gut feeling’ of (nog erger) ‘Fingerspitzengefühl’. De echte ‘marketingdino’s’ zijn intussen van het toneel verdwenen, maar heel wat bedrijven hinken toch nog flink achterop als het gaat over web analytics. Tijd dus voor een inhaalbeweging.
5 fundamentele web metrics
Als alles meetbaar is, moet u dan ook effectief alles meten? Gelukkig niet. Welke metrics belangrijk zijn voor uw bedrijf hangt af van heel wat zaken (onder andere de sector waarin u actief bent en het doel dat u uzelf heeft gesteld). Dat neemt niet weg dat er een aantal zaken zijn waaraan ook u niet voorbij kunt gaan.
- Totaal aantal bezoekers: Merkt u een stevige terugval in het aantal bezoekers in een bepaalde maand, dan vormt die metric de basis voor verder onderzoek.
- Bounce rate: Dit cijfer zegt veel over de kwaliteit van uw content en paginaopbouw. Een hoge bounce rate is een stevige indicator dat uw bezoekers niet vinden waarvoor ze gekomen zijn. En dus vertrekken ze al na de eerste pagina.
- Webverkeer per kanaal: Via welke kanalen komen bezoekers bij u binnen? Klikken ze op een advertentie? Zoeken ze in Google? Klikken ze op een link van een andere website? Inzicht in deze metric leert u heel wat over uw bezoekers én over het succes van uw website.
- Conversies: Of u uw bezoekers nu een formulier wil laten invullen, hen wil aansporen om in te tekenen op uw nieuwsbrief of hen een transactie wil laten doen: conversies meten het succes van uw website.
- Return on Investment: Wat brengen uw online investeringen u nu eigenlijk op? Zijn die advertenties op Facebook en in het Google zoeknetwerk nu allemaal de moeite waard? Om uw Return on Investment te meten vergelijkt u de kost van een lead met de gemiddelde klantwaarde.
Google Analytics, Hotjar, HubSpot, HootSuite, …
Google Analytics is de alfa en omega van de online analytics. Het is bovendien gratis en dus een absolute must voor elk bedrijf. Daarnaast bestaan er nog een heel aantal andere betalende platformen en softwarepakketten die een online marketeer tot inzichten helpen leiden. Er zijn heel dure en er zijn er goedkope – en die laatste zijn niet noodzakelijk minder goed. De vraag is dan? Welk web analytics-pakket heb ik nodig? Het antwoord: dat hangt af wat u wil meten. De beste keuze is u te laten bijstaan door een expert. Maar die lijkt u al gevonden te hebben.
A/B testing en webdesign
We hadden het er al over, maar moeten het er nóg over hebben: de meetbaarheid van online marketing. Zelfs iets subjectiefs als webdesign is meetbaar. Door uw bezoekers onder te verdelen in twee of meerdere groepen, en hen elk een eigen variant van een pagina te laten zien, kunt u precies bepalen welk design het meest succesvol is. Dankzij A/B testing kunt u uw website blijven verbeteren. En dat tot in de kleinste details.
Van analyse tot topcontent
Scriptura Copywriting
01
Scriptura vraagt aan elke klant inzage in de web analytics. Niet om uw bedrijfsgeheimen te ontfutselen, maar wel om te zien of onze content doel treft.
02
In samenspraak met de klant volgt er een maandelijkse analyse van alle cijfers. Waarna, indien nodig, het contentcreatieproces wordt bijgestuurd.
03
Indien u dat wenst, gaan we een paar stappen verder in onze analyse. Een grondige evaluatie van uw conversiestromen? Of een maandelijks rapport over de vooropgestelde Return on Investment? Dat kan.
Contacteer ons
U bent op zoek naar een online marketeer die voor u de cijfers interpreteert en een passende strategie bedenkt? Neem contact op via het formulier.